NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2011
Skrivet av: Ernst Stjernberg skrivet 2011-03-13, 06:14
Min erfarenhet med de Svenska kyrkböckerna på Ancestry's databas är kanske begränsad ännu, liksom alla andras skulle jag tro, men jag håller inte riktigt med Patrik på alla punkter. T.ex. kan jag söka på Bejstorp i Keyword och få fram en lista på den gården i alla husförhörslängderna vilket jag tycker är ganska bra. Vad gäller gårdsförteckningarna, om de finns, är ju i början på varje bok, eller i slutet så det är ju inte så svårt att hitta (i alla fall i de län jag har sökt i). Där tittade jag alltid i GFF. Det är ju sant att image numret och sido numret inte överstämmer men med lite huvudräkning är det nog inte så svårt att hitta ungefär rätt. För mig laddas sidorna lika snabbt som i GFF (jag är ju lite närmare till Salt Lake City än till Johanneshov) så att bläddra går lika fort här och man kan också välja compressed images vilka går fortare att ladda ner.
Vad beträffar GID numren så är det mycket riktigt inte så enkelt att kopiera med ctrl+c och ctrl+v så det blir ju att skriva in dem förhand. De finns ju längst ner under Ancestry Index, tillsammans med Roll-Fiche Number och annan information. På höger sida kan man sedan enkelt få fram Source Citation, Source Information and Source Description.
Jag tror att det är till stor del en vänjesak och med lite mer erfarenhet så tror jag att forskningen skall gå lika fort i Ancestry som i Genline. Om man behöver Ancestry för annan forskning, vilket är fallet för mig, så kan jag inte försvara en prenumeration på båda.

mvh
Ernst