NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2011
Skrivet av: Patrik Lundström skrivet 2011-03-11, 23:26
Hej,

Jag har också erfarenhet av både Genline Family Finder (GFF) och Ancestry.com, och måste tyvärr säga (efter ett par timmars testande) att jag så här långt finner Ancestry.com som ett sämre alternativ än GFF för att forska i de svenska kyrkboksmaterialet.  

Det finns (i alla fall än så länge) ingen indexering för församlingsböckerna, så det där med att söka på län, socken, gård och årtal fungerar inte i samtliga fall. Det finns heller ingen vägledning om var i längden (en eventuell) gårdsförteckningen är lokaliserad (detta finns i GFF), vilket gör att man får trycka sig fram sida för sida i början av varje akt (i sin jakt).  

Som nämns ovan så kan man använda ett gammalt GID-nummer för att söka på Ancestry, men tyvärr verkar det inte heller gå att enkelt kopiera GID-numren (för den aktuella sidan man är inne på) från Ancestry.com till exempelvis den egna släktdatabasen på hårddisken. Åtminstone har inte jag lyckats med det!

Dessutom saknar jag också möjligheten (vilket kanske kommer senare - tjänsten är ju bara en dryg vecka gammal!) att snabbt bläddra mellan sidorna i exempelvis en församlingsbok för att följa upp släktingar som flyttar inom församlingen. I dagsläget går det exempelvis inte att ta sig från sidan 585 till sidan 323 eftersom sidnumreringen avviker från originalets dito (samma problem som på SVAR). Nedladdningstiden är också något längre än på GFF, även om jag också tycker att bildkvaliteten/inzoomingsmöjligheter blivit bättre jämfört med tidigare (läs: på GFF).  

Allt detta sammantaget gör att den egna forskningen i de svenska kyrkböckerna därför förmodligen kommer att ta betydligt längre tid än tidigare om jag själv bara ska använda Ancestry.com framöver. För egen del kommer jag nog därför även framöver att försöka säkra upp med ett abonnemang också på gamla GFF, även om jag hört (av Genline själva) att det systemet på sikt kommer att avvecklas.

Vänliga hälsningar,

Patrik Lundström