NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 augusti, 2008
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2008-04-13, 07:34
Enligt min uppfattning har Jörgen helt rätt: Det finns ingen annan hållbar metod att ange källorna än att ange dem som om man hade använt orginalhandlingen, säg en husförhörslängd på landsarkivet. Det innebär att de signa som man bör ange är de som finns i arkivförteckningen i respektive landsarkiv. Det undantag från den huvudregeln som jag kan komma på är om man använt sig av en tryckt källutgåva, men då handlar det väl oftast inte om kyrkoarkiv.  
 
Oftast finns handlingen i NAD så att man kan kontrollera det den vägen. De senaste exemplet jag råkade ut för där så inte var fallet beskrev jag . Det handlade om Genlines Orsa DII:3 1776-1784 (en kommunionlängd). Kontroll i NAD ger vid handen att den inte finns. Det visar sig efter kontroll med ULA och Orsa församling dels att längden inte är levererad till ULA pga att Orsa är en sk dispensförsamling och dels att den i aktuell aktivförteckning, vilket visar sig vara den för Skattunge kyrkoarkiv, heter Skattunge DII:2 1776-1784. Inte heller denna volym finns i NAD.  
 
På sina håll är förvirringen total. Jag brukar använda Hedemoras husförhörslängder före 1800 som exempel.  Det är faktiskt bara de tre första volymerna som täcker perioden fram till 1717 som har exakt samma betckning i NAD, SVAR (mkrofiche) och Genline. Genlines Hedemora A:13 motsvaras tex av SVARs (fiche) AI:6b och den aktuella beteckningen i NAD/ULA AI:7b. Ofta (men inte alltid) överenstämmer årtalsintervallen på volymerna. I detta exempel har alla tre intervallet 1744-1758. Därför bör man även (som Ulf Berggren lärde mig för några år sedan på annan plats i detta forum) ange detta årtalsintervall. En användbar källbeteckning skulle i detta fall då bli Hedemora AI:7b 1744-1758. På det sättet underlättar man också för framtida forskare om det aktuella kyrkoarkivet i framtiden skulle omorganiseras så att det påverkar arkivsigna.
 
Om man nu av något skäl inte vill eller inte kan använda sig av det i arkivförteckningen korrekta arkivsignat bör man i vart fall gör klart om man använt Genline eller SVARs mikrofiche så att eventuella läsare vet i vilken värld han eller hon befinner sig.