NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-08
Skrivet av: Carl-Johan Gustafsson skrivet 2007-04-23, 21:35
En genrell undring om vad som blir rätt (eller minst fel) vid avgivande av källa.
 
Exempel: Gotland Östergarn C:4 innehåller t.ex vigda i Östergarn, Gammelgarn och Ardre.
 
Genline har valt att kopiera samma bok i tre exemplar och givit dom namn som Gammelgarn C:4 och Ardre C:4 (som altså inte finns).
 
Det innebär också att det finns tre olika GID nummer för samma sida.
 
Om jag i detta exempel har någon som är vigd i Ardre år 1802, hur bör källan anges?
 
Tidigare har jag skivit församling Ardre och källa C:4 Östergarn. Hade Ardre haft egen vigselbok hade källan bara blivit C:4.
 
Om jag nu använt Genline och Ardre C:4, (som egentligen inte finns,) och anger bara C:4 i källa så får dom som inte anväder Genline svårt att kunna verifiera uppgiften.  
 
För att få en riktig källa måste man alltid gå in i bokens början och kolla vilken bok det egentligen är.
 
Om jag nu också vill komplettera med GID nummer, vilket skall jag anväda?
Antingen GID 2637.14.10400 som är Östergarns ursprungs bok  
eller GID 2558.27.10400 som är Ardres påhittade
 
GID nummer kanske inte har så stor betydelse eftersom man ändå hamnar på samma sida och används bara av Genline användare.
 
Det är bra att man får fram boken vid sökning i alla tre församlingarna, tidigare fick man ha en lista på vilken församling man skulle söka vidare i.
 
Helst skulle jag dock vilja att boken alltid har sitt originalnamn, men att man vid sökning på Gammelgarn och Ardre även får upp dessa relaterade böcker.
 
Detta med gemensamma böcker är mycket vanligt på Gotland, men det finns väl även på andra håll.
 
Finns det någon som har bra synpunkter på detta.
 
M v h
Kalle