NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-08
Skrivet av: Ann-Louise Paulsson skrivet 2006-11-08, 16:24
Här kommer svar och kommentarer till diskussionen som förts här de senaste dagarna:  
 
När det gäller betalning med autogiro kan man göra detta om man beställer ett helårsabonnemang till ordinarie pris, 2690 kr, eller 1895 kr om man är medlem i en släktforskarförening knuten till SSf. Om man beställer ett helårsabonnemang till kampanjpris när vi har olika erbjudanden så gäller inte autogiro som betalningsmetod.  
 
Om man väljer autogirobetalning så tillkommer totalt 300 kr (12 faktureringsavgifter ? 25 kr). Detta blir man upplyst om när man väljer metod för betalning och man måste godkänna avtalet för autogiro innan man kan gå vidare i köpprocessen. Bakgrunden till avgiften och den månatliga avin är en kundundersökning som gjorts av genline där en överväldigande majoritet önskade att få en avi varje månad som påminnelse om att ett belopp skulle dras från deras konto och även var beredda att betala 25 kr/månad för denna avi.  
 
All fakturahantering hos genline sköts av Intrum Justitia. De skickar ut fakturorna, hanterar autogirot samt skickar ut avin som påminner om att beloppet kommer att dras från kontot. De 25 kronor per månad (avgift enligt avtal med Intrum Justitia) som tillkommer vid betalning med autogiro täcker kostnaden för Intrum Justitia och kommer alltså inte genline tillgodo. Av dessa 25 kr är 5 kr moms.  
Några skattefria avgifter kan inte genline dra fördel av då vi är ett momspliktigt företag och betalar moms på all vår försäljning.  
 
När det gäller de anonyma inläggen som nu tagits bort och diskussionen om betalning mot faktura så är det tio dagars betalningstid som gäller då man beställer mot faktura. Detta framgår dels i de villkor man måste godkänna för att kunna genomföra köpprocessen, dels vid valet av betalningsmetod.  
 
Det är inte meningen att man ska beställa ett abonnemang om man inte har för avsikt att börja använda det inom den närmaste framtiden. Om man ändå har beställt ett abonnemang men upptäcker att man inte kan utnyttja det av olika orsaker går det bra att kontakta genlines kundtjänst så kan vi kreditera abonnemanget under förutsättning att det är max 14 dagar sedan beställningstillfället och att abonnemanget inte utnyttjats. Sedan kan man beställa ett nytt abonnemang när man har möjlighet att använda det. Om ångerrätten kan man läsa i punkten 3.7 i genlines allmänna villkor. När det gäller betalning och avtalstid finns information i punkten 3.3 och 3.5. Det är också dessa villkor man godkänner i samband med sin beställning.  
 
Just nu arbetar vi med att komplettera och korrigera vårt bestånd av inskannade kyrkböcker. Vad vi sedan kommer att fortsätta arbeta med diskuteras nu av vår styrelse. Så snart de har fattat beslut om vad nästa bestånd eller projekt blir kommer detta att meddelas dels på genlines hemsida, dels via pressmeddelande.  
 
Mvh,
Ann-Louise Paulsson
Genline AB (publ.)