NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-08
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2006-11-07, 20:31
fort går det inte för SVAR. På tre månader har man hunnit med (drygt?) halva Örebro län. Jag tippar att det tar tre år innan de är klara. Kvaliten är marginellt bättre såvitt jag har sett, men naturligtvis inte revolutionerande bättre - då får man ju gå till Arkiv Digital med flera.
 
Genline har förmodligen möjlighet att sänka priserna rejält eftersom investeringen redan är gjord för deras del, och pengarna därmed redan är borta. Det verkar rätt troligt att de inte kommer att investera i scanning av annat arkivmaterial.
 
Vad indexeringen på personnivå blir värd får vi se den dag den är klar, vilket jag tror dröjer mycket längre. Uppgifterna i pressen har varit ganska överdrivna...
 
Vad som däremot är mycket sämre hos SVAR är deras mjukvara för att se bilderna. Om man inte tillhandahåller något bättre tror jag att Genline till och med kan höja priserna  
 
En bra lösning vore om SVAR köpte mjukvaran av Genline (plus någon konsultmånad på att fixa kvarvarande buggar) för att sedan använda den själva.