NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2006-03-09, 23:39
Just för att Genline är ett affärsdrivande företag, så är det deras sak att se till så att kunderna får det de betalar för och att produkten inte har stora brister. Det är en konsumenträttslig fråga - och kan därmed bli ett fall för KO när kunder tröttnar på dilettanterna.
 
Om Genlines ekonomi inte är den bästa, så är det också deras problem, inte kundernas. Menar man att man inte har råd att göra det som behöver göras, så är det i så fall bara snålheten som bedrar visheten. Missnöjda kunder = dålig reklam = färre kunder = mindre intäkter. Nöjda kunder = god reklam = fler kunder = större intäkter. D.v.s. så är det på en normalt fungerande marknad - men ett monopolföretag behöver ju inte bry sig om sådana petitesser som 'gnällspikar' bland kunderna...
 
Det finns alltså ingen anledning för betalande kunder att ställa upp med gratis arbete för ett vinstdrivande företag. Att Genline själva inte har nödvändiga kunskaper om den vara man prånglar ut ser vi visserligen exempel på dagligen och stundligen, men då får man som andra (seriösa) företag anställa den expertis som behövs - eller ägna sig åt något man behärskar.
 
Det bästa som kunde hända Genlines kunder vore naturligtvis att Genline inte längre genom sin lobbying lyckades hindra SVAR att skanna och publicera allt det de har på mikrokort, inklusive äldre kyrkoböcker. Men det vore självklart inte lika trevligt för Genline att SVAR:s kunder inte längre skulle tvingas att byta till Genline när man övergår från mikrokortsforskning till internet, utan skulle kunna stanna hos en distributör som känner materialet väl...