NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2006-03-09, 12:44
Enligt landsarkivets arkivförteckning (som alltid kan rekommenderas...) bröts Borgholm ut ur Köpings församling den 1/5 1879.
 
Det Genline har placerat under Borgholm innan dess ingår i Köpings kyrkoarkiv på landsarkivet, och återfinns därför i Köpings arkivförteckning.
 
Möjligen har dessa volymer tidigare varit insorterade under Borgholms församling i arkivet (förmodligen för att Borgholm fick med sig dessa böcker från Köpings pastorsexpedition när Borgholms församling bröts ut och samtidigt blev ett eget pastorat), men senare (helt korrekt) i landsarkivet sorterats in under Köping där de rätteligen hör hemma (då ju Borgholm var en del av Köping då).
 
Antagligen (men säker kan jag ju inte vara, eftersom jag inte har sett mormonfilmerna) gällde denna förmodade arkivindelning när mormonerna filmade volymerna, vilket i så fall innebär att en numera föråldrad förteckning återfinns på filmen.
 
Som jag har sagt ett antal gånger tidigare: Genline bör strunta helt i förteckningarna på filmerna (som också i många, många andra fall är föråldrade) och i stället rätta sig efter dagens verklighet - landsarkivets arkivförteckningar!