NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2004-02-24, 23:11
Angående stavningen av Kverrestad/Qverrestad (här (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/52404.html?1077642715)) så misstänker jag att man helt enkelt sorterat in respektive sekvens under den stavning som användes av Rekolid på första filmrutan. I något annat sammanhang - på detta forum om jag minns rätt - skrev en ansvarig på Genline att man betraktade filmerna som sitt källmaterial och att man ville ligga så nära detta som möjligt. Det förklarar ju att man tillämpar Rekolids stavning och att man inte petar in aktuellt volymsignum från Svar-katalogen utan skriver NONE istället (för det mesta materialet från Landsarkivet i Lund).
 
Naturligtvis kommer Genline att vara tvungna att ändra detta med tiden och förbättra sitt index, kunderna blir säkerligen rätt griniga annars, men för närvarande verkar man prioritera att scanna så fort tygen håller och personligen tycker jag att det är en helt riktig inställning. För närvarande är kvalitet samma som kvantitet...
 
Indexet kan förbättras på många andra sätt, t ex mer information per sida än att det är en Vanlig sida - Här börjar födelselängd 1718 och liknande vore bra, och gårdsnamn i husförhörslängderna, och sedan har vi ju socknar som uppgår i andra, klyvs, byter län osv. Ska man bli ambitiös krävs det pengar, dvs kunder, och för att komma dit verkar det vara rätt att scanna först och finsortera sedan. Kanske de där medarbetarna med den gedigna arkivkunskapen kan komma till heders igen, när den tiden kommer.