NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02
Skrivet av: Hans Svedberg skrivet 2004-02-19, 17:35
Du håller väl i alla fall med om att det är fotografering (och skanning) vi pratar om. Jag vet inte exakta definitionen på makro utan tänkte mer på att man kanske skulle välja makroläget på en vanlig småbildskamera.
....
Eter en kort paus för att kolla vad NE säger:  
 Makrofotografering, närbildsfotografering från naturlig storlek (skala 1:1) till 10 gångers förstoring (10:1)
 
!!! Med den definitionen är det vare sig makro eller mikro när man fotograferar kyrkböcker utan  en förminskning. Vad som har lurat oss är att man kallar filmkorten där man samlar många miniatyrbilder för mikrofiche. NE har också med mikrofilm = allmän term för arkivfilm innehållande starkt förminskade avbildningar....  
 
Jag är helt överens med dig i din sammanfattning själva poängen och tycker att man i marknadsföringssammanhang bör undvika sådana uttalanden som nämnts. Hur många iriterade insändare och frågor hade inte Genline sluppit få om man klart deklarerat utbudet från början.
 
Jag har sedan länge varit medveten om förhållandena men är ändå mycket nöjd med det jag fått. Även hos SVAR kan man köpa grisen i säcken. Det är litet chansartat att skicka efter mikrokort när det står endast enstaka år!
 
Hasse S