NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02
Skrivet av: Holger Andersson skrivet 2004-02-13, 18:29
Först några ord till Thomas Hermelin. Vad glad jag blev när jag fick se Din reaktion på mitt inlägg. Det bidrar i hög grat till att förklara den utveckling av Genline som jag har tyckt mig se under den senaste tiden. Innan jag läste Din kommentar visste jag inte, att Du inte längre är kvar i företaget. Men jag misstänkte att någonting hade hänt. Jag skickade nämligen för kännedom en kopia till Dig, av mitt svar till Seth Lund som jag nämnde i mitt förra inlägg. Jag använde den E-postadress som jag tidigare hade använt i våra kontakter. Jag blev förvånad över att inte få någon reaktion, det var inte likt Dig. Men nu är ju anledningen uppenbar, Du hade redan då fått lämna företaget. Tack för den upplysningen!
Jag kan försäkra Dig att jag mycket uppskattade Ditt sätt att ta hand om de klagomål som jag framförde, och jag har aldrig tvivlat på Din uppriktiga strävan att ge kunderna en fullgod produkt. Tyvärr har jag inte sett några tecken på att den strävan nu skulle finnas kvar i företaget. Det glädjer mig att Du har ett nytt jobb som Du trivs med. Jag hoppas att den nya arbetsgivaren har förmåga att uppskatta Dina förtjänster.
Nu till dagens verklighet. I en fyllig artikel om Genline i Släkthistoriskt Forum nr 2/02 står följande: ”Just nu ligger prioriteringen helt på att få ut så många län som möjligt så snabbt som möjligt. Just nu (detta skrivs i slutet av mars) finns det elva län på vår hemsida, varav tre är helt klara, fyller Peter Wallenskog på. När alla län är klara kommer vi att gå över till att finjustera tekniken och rätta till eventuella felaktigheter.”
Här ställs alltså i utsikt, att inom ett antal år få tillgång till den kyrkboksvolym som man för sin forskning behöver redan i dag. Jag har svårt att tro, att alla län kommer att vara ”klara” under 2005 som den senaste målsättningen är. Men även om så skulle bli fallet, får vi vänta i två år innan vi får tillgång till det som borde finnas redan nu.
Den 17 oktober 2003 publicerade Genlines VD Peter Wallenskog ett öppet brev, som man måste uppfatta som riktat till oss släktforskare. Brevet inleds med följande: ”Vi på Genline är mycket ledsna över flera inlägg, som finns på bl a Anbytarforum och som vi finner både missvisande och orättvisa.”
Det har säkert funnits - och kommer säkert att finnas även i fortsättningen - inlägg som kan uppfattas på det sätt som han beskriver. Men han berör inte med ett enda ord, alla de sakliga inlägg som har förekommit och som bygger på de faktiska brister som finns i databasen, och därmed inte heller om man tänker att göra något åt den saken. Brister som kort tid efter databasens öppnande, upptäcktes och inrapporterades till Genline. Och som till en början mottogs med stor tacksamhet och som så småningom också åtgärdades. Och att en och annan kan använda sig av mindre väl valda ordalag när man upptäcker att man inte har fått den produkt man betalat för, är kanske inte så konstigt. Och framför allt inte som man numera inte kan uppfatta företaget som särskilt benäget att inom rimlig tid åtgärda bristerna.
Så till den eviga frågan om vad som skall ingå i Genlines databas. Här är förvirringen total. Skulle inte exempelvis Släktforskarförbunder kunna ta på sig uppgiften, att söka få klarhet i vad som är och inte är mikrofilmat och på vad, film eller mikrokort och vem som kan få tillgång till vad? Som det nu är skyller Genline på RA , man får inte det man har beställt, man rör sig med olika beställningslistor m m. Det talas om mormonfilmer och SVAR-filmning. I ett inlägg från Gunnar Johansson den 4 februari - förmodligen som en följd av mitt förra inlägg - skriver han följande: ”Återigen måste jag nämna skillnaden på mikrofilm och mikrokort. Det som Genline skannar är alla mikrofilmade kyrkoarkivalier, de sk mormonfilmerna på 35 mm film. Dessa filmer har aldrig innehållit födde-vigde-döde-flyttade efter 1860. Dessa finns enbart som kompletteringsfilmningar, gjorda av landsarkiven/SVAR på 16 mm film direkt gjord för mikrokort.”
Enligt uppgift jag tidigare fått från Genline, är deras produktionsteknik utvecklad för mikrofilm och kan inte hantera mikrokort. Men faktum kvarstår, flyttningslängder finns för flertalet församlingar för tiden efter 1860 i Genlines databas, med undantag för de brister som också finns i andra typer av kyrkböcker. Om Gunnar Johanssons uppgift, att dessa endast finns på film gjord för mikrokort, måste ju det betyda att Genline har kunnat skanna även dessa och varför då inte också födda, vigda, döda? Det är säkert en stor skillnad i produktionstid, mellan att å ena sidan skanna ett par volymer SCB-utdrag per län, mot att å andra sidan skanna 35 års volymer av samtliga församlingars kyrkböcker. Det vore mycket intressant att få veta hur det förhåller sig.  
Sådana funderingar och många andra hade kunnat undvikas om Genline, innan man började sälja sina tjänster, hade gjort klart vilket underlag för produktionen som kunde köpas från Riksarkivet. Då hade man kunnat lämnat en fullgod information om vad den produkt man erbjöd innehöll, i stället för svepande formuleringar som ”allt mikrofilmat kyrkboksmaterial” och liknande. Det är synd att ett för oss släktforskare så betydelsefullt hjälpmedel skall befläckas av missvisande information, undanflykter och halvsanningar. Men nu är det som det är och det får vi leva med. Men det minsta man kan begära är, att Genline tar till sig av kritiken och återigen börja åtgärda de fel som inrapporteras, i stället för att beklaga sig över missvisande och orättvisa påståenden. Trots kritiken kommer jag för egen del att även i fortsättningen använda mig av Genlines tjänster, så länge jag har behov av dem för min forskning. Det finns inget motsvarande alternativ.