NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2004-02-05, 22:35
Niclas, och andra intresserade,
 
jag är ingen jurist, men läste på lite i en bok om immaterialrätt jag har.  Tidigare fanns Fotolagen från 1960 som gav ett skydd liknande det upphovsrättslagen gav, med det viktiga tillägget att alla foton (och liknande) omfattas av en ensamrätt för den som äger rättigheterna till bilden att mångfaldiga den och visa den offentligt.
 
FotoL är numera upphävd och såvitt jag förstår är motsvarande skydd inarbetat i lagen om upphovsrätt istället:
 
49 a ? Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas.
   Med fotografisk bild avses även en bild som har framställts genom ett förfarande som är jämförligt med fotografi.
   Rätten enligt första stycket gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då bilden framställdes.
 
Jag tippar att SVAR kan tänka sig att låta andra scanna in materialet om man delar vinsten på ett för SVAR acceptabelt vis. Hur mycket diskussioner det blir kan alla säkert räkna ut..