NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-12
Skrivet av: Bernhard Johanson skrivet 2004-01-04, 16:03
Efter att ha provat Genline några dagar, är jag imponerad över det effektiva och mycket lättarbetade söksystemet. Däremot tycker jag kvaliteten på bilderna är högst varierande, och endast i enstaka fall når upp till den kvalitet som deras egen demobild besitter.
 
I synnerhet för tättskrivna husförhörsliggare och andra, äldre dokument tycks upplösningen helt enkelt vara för låg. Vet dock ej hur generellt problemet är, jag har själv mest tittat på Bohuslän.
 
Jag läste någonstans att Genline fått hålla till godo med standardfilmer från Svar, och man kan ju undra hur många generationer dessa är från orginalen. En del bilder är mycket dammiga, med inkopierade hårstrån m.m., jag har tom. sett någon repad film.
 
Genline (eller Svar) borde kunna serva oss med bättre bilder. De måste få möjlighet att använda filmer som ligger närmare orginalen. Samtidigt blir ju datalagringskostnaderna lägre med tiden och man borde kunna öka upplösningen på bilderna i takt med detta. Att man sedan tar ut en rimlig kostnad för ett abonnemang, är väl inte att säga så mycket om.