NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-12
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2003-12-12, 20:52
Stefan, jag hoppas att mitt inlägg kl. 13.37 förklarar vad jag är ute efter. Annars kommer här en liten sammanfattning:
 
Jag är inte fientligt inställd till Genline; de förtjänar all heder av sitt initiativ att publicera kyrkoböckerna på internet. (Att de sedan också förtjänar en del kritik för hur de sköter det hela är en annan sak.) Och det är utmärkt att Förbundet har förhandlat fram rabatter för medlemmarna och ger de icke överdrivet släktforskningskunniga på Genline goda råd - men det är orimligt att ett privat företag ska få monopol på publicering av allmänna handlingar bara för att de råkade publicera dem först.
 
Jag är heller inte någon fanatisk SVAR-supporter. Även SVAR har jag kritiserat när det har varit befogat - men SVAR är en förutsättning för att vi över huvud taget ska ha ens en teoretisk möjlighet att få avgiftsfri internetpublicering. Då kan vi inte låta SVAR dö svältdöden innan vi har nått dit.
 
Jag vill inte att någon (SVAR, Genline eller någon annan) ska ha monopol för att andra förbjuds att publicera allmänna handlingar. Låt den som vill publicera det man vill - även den myndighet som faktiskt har det som sin uppgift...
 
Så till frågan om detta är rätt forum för denna diskussion. Det har tidigare (för några år sedan) diskuterats livligt hurvida förbundspolitik ska förekomma i Anbytarforum, men då gällde det Förbundets stadgar och styrelseval m.m. Men den här diskussionen handlar ju om något för alla släktforskare så fundamentalt som allas möjlighet att ta del av allmänna handlingar. Och om inte en sådan diskussion hör hemma  här, så vet jag inte vilket som är rätt forum - det bleve inte många anbyten utan rätten att ta del av kyrkoböcker och andra handlingar!
 
Åsikter om hur Förbundet ska agera i dessa frågor kan naturligtvis alla medlemmar framföra på riksstämman - en gång om året, om man har möjlighet att ta sig dit. Men skulle man inte få lov att yttra sig däremellan, så vore det inte mycket till demokrati! Och eftersom detta i allra högsta grad är en fråga som rör släktforskning, så passar det väl alldeles utmärkt att diskutera detta i Anbytarforum - Släktforskarförbundets eget forum!
 
En öppen debatt i en demokratisk organisations eget forum om en grundlagsfråga som är fundamental för att medlemmarna ska kunna fortsätta med den verksamhet som hela organisationen är uppbyggd kring - den debatten riskerar alltså, enligt dig, att svärta ner hela rörelsen. Jag kan bara säga som du själv sa i ett tidigare inlägg: Jag läser och läser, och försöker verkligen förstå, men jag går bet hela tiden.
 
F.ö. så upphör jag aldrig att förvånas över de inlägg som dyker upp lite här och var i olika diskussuioner i Anbytarforum, där skribenten ojar sig över diskussionen - inte över åsikter som framförs, utan över att diskussionen över huvud taget pågår. Men man är inte tvungen att titta på alla TV-program, höra på alla radioprogram, läsa alla sidor i sin morgontidning och - hör och häpna! - man är faktiskt inte heller tvungen att läsa alla diskussioner i Anbytarforum!