NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2003-12-11, 09:33
Förbundet har uppenbarligen försökt att agera konstruktivt i syfte att driva på utvecklingen. Bra.
Men, som Berndt B och Jörgen T framhåller, så är det inte så enkelt att dela upp arbetsuppgifterna, dvs marknaden mellan en myndighet och ett företag. Hur länge skulle en kartell hålla? Myndigheten kan vi via politikerna påtvinga vissa uppgifter inom ett särskilt område. Ett företaget kan vi dock aldrig förbjuda att sälja vissa tjänster.
 
Om jag var ägare i Genline eller ett liknande företag skulle jag inte slå mig till ro, när jag väl blivit färdig med grundarbetet och skapat mig en hållbar marknadsposition med lönsamhet.
Såvida inte firman går i konkurs fortsätter man att expandera om möjligt. Självklart börjar man då att sälja andra tjänster till de kunder som man redan vunnit, dvs man börjar att digitalt förmedla samma bilder som myndigheten.  
Det är normalt företagsekonomiskt tänkande, och det inser man säkert i branschen. Därför kan inte parterna komma överens - om det nu skulle varit möjligt med nuvarande strikta konkurrensregler.
 
Frågorna är svåra och har politisk laddning. Förbundets vägval kan bli mycket viktigt på inte särskilt lång sikt.  
Därför rekommenderar jag Ted och förbundsledningen att fortsätta med en bred och djup diskussion kring detta.