NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2003-12-10, 12:34
Dag!
 
Jag har inte något avtal med Genline. Däremot har Sveriges Släktforskarförbund ett sådant, därför att dess styrelse har ansett att det har varit värdefullt att finnas med i utvecklingen av en ny sorts tillgänglighet. Om detta är att dela säng med ett enskilt bolag, så är vi således skyldiga. Jag tror dock att nyttjarna, Sveriges släktforskare, uppskattar att vi försöker vara aktiva, engagerade och kreativa, snarare än att sitta bredvid och titta på.  
 
Täta kontakter är ett annat intressant begrepp. I vårt samarbetsavtal ingår att vi skall informera varandra om vad som händer och sker, vilket Genline brukar göra en eller ett par gånger i månaden. Det kan vara statusrapporter kring hur långt man har kommit med olika län, det kan vara frågor om våra synpunkter på eventuella kampanjer o.s.v. I gengäld försöker vi informera Genline om klagomål och önskemål från enskilda släktforskare - alltså det jag har gjort idag beträffande Styrsö - samt om kurser och konferenser och annat sådant.
 
Som Du säkert vet har förbundet också hoppat i säng med SVAR/Arkion, till och med två gånger. Först med ett avtal kring deras nätportal, som ger alla anslutna släktforskare ett oerhört mycket bättre pris på årsabonnemangen än vad som annars skulle varit fallet, sedan kring en samproduktion av Sveriges Befolkning 1890 som nu sett dagens ljus. Det senare avtalet kommer sannolikt att ge Arkion en miljonintäkt, medan förbundets intäkter blir ytterst begränsade. Har Du synpunkter även på detta avtal? Har vi för täta kontakter även med Riksarkivet? Skall vi krypa in på vårt kansli och stänga dörren?
Vad är det Du egentligen vill?
 
TED