NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2003-11-12, 21:25
Hej Anders mfl!
 
Jag är inte negativ till Genline som id?, men köper inte deras koncept till fullo. Ej heller anser jag som du, och många andra ovan (även SlfF förare Ted Rosvall), att det skulle vara bortkastade pengar på lång sikt om SVAR lät digitalisera kyrkböckerna i sin helhet i framtiden. I din listning över kyrkoboksbeståndets tillgänglighet inom överskådlig tid glömmer du det moderna materialet (läs med 70-års sekretess). Jag tror själv faktiskt på allvar utifrån min erfarenhet att det är en mycket kort tidsfråga innan detta material (dvs materialet ca 1860-1930) faktiskt kan komma forskare tillhanda över nätet. Detta skulle underlätta nybörjarnas forskning enormt. Det är inte något dubbelarbete som hävdas. Genline har digitaliserat scb:s utdrag (ca 1860-1895), medan SVAR tillhandahåller originalen av ministerialböckerna (faktiskt med fler uppgifter i).
 
Ni tror väl ändå inte på allvar att Genline skulle ta och åka ut på varje landsarkiv och digitalfotografera all modern ofilmad folkbokföring fram tom 1991? Det är ett enormt stort material som inte går att jämföra med det mikrofilmade. Det skulle inte, enligt mig, finnas någon ekonomisk vinning för ett privat företag att göra detta.
 
Något jag märkt som cirkelledare i släktforskning är hur nybörjare blir oerhört förvirrade av att det finns flera olika medier för släktforskandet, som ska överlappa varandra. Genline har inte allt material som man kan finna i SVAR-katalogen (NAD-basen har dessutom ännu mer fram till 1991). På biblioteken finns enbart ett begränsat antal mikrofich? (länsvis, med stora luckor) och mycket material (ss bouppteckningar, skattelängder) återfinns i de gamla mikrofilmskatalogerna. Att förklara går, men man ser hur uppgivna folk blir. Det jag vill ha sagt med detta är att det hade varit bra om det funnits ett likartat system hos både Genline och SVAR. Om Genline hade haft tillgång till SVAR-katalogen för varje socken (istället för sitt lite klumpiga Sökresultat-fönster) och exempelvis med färg markerat vad de tillhandahöll i sitt utbud så kunde man samtidigt se vad som det fanns i ett församlingsarkiv. Detta skulle SVAR troligtvis även kunna vinna på om då Genline kunde ha länkarna till SVAR:s övriga mikrofich?. Ett Gensvar som Ted efterlyste? Men nu är jag idealist och det får man kanske inte vara, man bör ju välja sida skrev någon,,, eller varför? ;)