NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-11-12, 17:32
I den här intressanta diskussionen tror jag det är viktigt att hålla isär vad vi i släktforskarsverige egentligen önskar, vad som vore det ideella, och vad som är realiteterna och hur vi ska förhålla oss till dem.
 
Min bedömning är att de allra flesta släktforskare (men inte alla!) önskar att staten hade satt in resurser på att göra allt intressant arkivmaterial tillgängligt helt eller nästan gratis, i en digital högkvalitativ form. Att detta är ett önsketänkande med dagens ekonomiska prioriteringar är ju klart, likaså att många människor (också släktforskare) faktiskt inte anser detta vara något som ska belasta skattsedeln.
 
Så var det verkligheten då, som jag är frestad att kalla den blandekonomiska modellen, en portion statligt engagemang, och en privat. Här tror jag en del debattanter måste bestämma sig - önskar vi full konkurrens om samma material för eventuellt få en billigare och bättre tjänst, eller ?nskar vi en avtalsbunden uppdelning utan konkurrens (ett betingat samarbete)?
 
Själv har jag en pragmatisk hållning. I mina ögon har vi släktforskare inte chans att få den ideella lösningen, det tåget har redan gått, nu gäller det att begränsa skadorna och jobba för det näst bästa. Den hållningen uppfattar jag också att styrelsen i Släktforskarförbundet intagit, och det är i alla fall jag nöjd med.
 
Vi bör ge ett betingat stöd till det stora jobb Genline satt igång, applådera initiativ som Microscans som provar helt egna vägar, och försöka hindra att skattepengar missbrukas på meningslöst dubbelarbete. Men det kan finnas dubbelarbete som är av godo - om det innebär en väsentlig kvalitetshöjning.