NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2003-11-12, 11:13
Ovan har nämnts Tommy Dahlbergs på Arkion lite okategoriserade uttalande Men vi scannar från originalen, vilket Anders tycker var en fånig kommentar. Inte alls vill jag säga själv, eftersom mycket material som Arkion och Digitala forskarsalen (vilka båda numera lyder under SVAR) har inscannat ännu inte har kommit abonnenterna tillhanda. Till stor del har detta att göra med  den otillbörliga konkurrenssituation som Släktforskarförbundet och Genline påtalade för SVAR angående de målmärkta EU-pengarna som gavs för digitaliseringsprojekt.  
Ministerialböcker efter 1860 och fram till kyrkans avknoppning ifrån stat år 1991 har scannats/scannas, församlingsböcker (c1895ff) som inkommit till landsarkiven likaså. Kvalit?n är mycket mycket god vilket bådar gott för vanliga släktforskares läsning i framtiden. För närvarande är det Älvsborgs lösen 1571 som scannas. Kvalit?n blir betydligt bättre än svenska firman Recolids ibland tarfliga och hafsiga s.k. mormonfilmning ifrån 60-talet.  
Det som är kruxet är hur framtiden kommer att se ut. Kommer Genline att tillhandahålla kyrkboksmaterial fram till 1895 (husförhörsböckerna till ca 1895, ministerialböcker tom ca 1860 o scb:s utdrag ur kyrkböcker 1860-95) och riksarkivet/SVAR stå för det moderna materialet?  För mig låter detta opraktiskt och komplicerat för den enskilde släktforskaren.  Givetvis hade det varit bra om båda dessa parter hade haft tillgång till allt material och i konkurrens satsat på kvalit?t, dvs fullt läsbara och högt upplösta bilder som går att uppförstora.
 
Genlines bildkvalit? håller inte för uppförstoringar, oavsett vad vissa personer ovan, som vurmat för kvalit?n hos Genline, har påtalat. Jag håller inte med! Kan ge er flera GID-nummer som är oläsliga på bild, men fullt läsliga i originalet. Detta är dock inte Genlines fel utan i regel dålig ursprungsfilmning.
På mina släktforskarcirklar brukar jag påtala att när man inte kan läsa en text på mikrofilm/mikrofich? så ska man i regel inte ge upp utan hänvända sig till landsarkiven - i nästan 95 % är texten läsbar i originalet. Det är kvalit? jämförd med originalet vi ska sträva efter, och detta måste berörda företag/institutioner inse för att kunna behålla sina kunder.
 
mvh Niclas Rosenbalck