NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-11-12, 09:10
Sari, instämmer i omdömet! Görbra är ordet för ScreenPrint. _sc är nog en förkortning av förkortningen SCB.
 
Jan-Christer, för att återgå till ditt svar till Ingela, så tror jag Ingelas poäng var att Digitala Forskarsalen öppnar för framtida konkurrens med Genline genom att utlova att de mest populära volymerna ska scannas, genom en omröstningsfunktion. Detta lär ju garanterat kunna bli volymer som också finns på Genlines program.
 
Var finns Arkions scannade original, frågas det. Jag tror att de syftar på att de scannar folkräkningen (alltså SCB-utdragen) direkt från dessa SCB-avskrifter. Det finns alltså inga scannade bilder av originalkyrkoböcker. Det gör Tommy Dahlbergs kommentar Men vi scannar från originalen minst sagt fånig. Dessa original finns i Arkions bilddatabas och kan nås med länken Visa Källa på en del sökresultatsidor.
 
Att Genline klagar på Arkion och inte på Microscan beror naturligtvis på att Arkion är statligt och genom sin konkurrens (eller hot om framtida konkurrens) motverkar småföretagandet i Sverige. Det kan knappast Microscan anklagas för!
 
Tyvärr är jag rädd att Arkion lite kalkylerar med att Genline ska misslyckas. Arkion och RA hjälper till med att hyra ut filmerna så Genline kan göra så mycket av grovjobbet som möjligt, men tackar nog inte nej att någon gång ta över Genlines bilddatabas om det inte skulle gå ihop... Till en summa som kanske understiger det de tjänat på uthyrningen. Trist för Genline, men kanske en tröst för släktforskarna att materialet rimligen kommer att vara tillgängligt för oss i framtiden oavsett hur det går för företaget.