NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Sari Wilhelmsson skrivet 2003-11-12, 08:09
Så här står det i ursprungsartikeln om Arkions verksamhet: - Tidigare använde vi mikrofilm när vi registrerade, men det var många gånger svårt att läsa vad prästen hade skrivit. Nu scannar vi först från originalvolymerna och använder sedan den scannade bilden, en kopia av originalet, när vi skriver in uppgifterna. Tommy Dahlberg känner dock ingen konkurrens från Genline (www.genline.se). Det företaget lägger också in digitala bilder av de svenska kyrkböckerna på Internet.
  - Jag vet. Men vi scannar från originalen. Det är stor skillnad på materialet, menar Tommy Dahlberg.
 
Var finns dessa scannade bilder ur kyrkböckerna? Fångrullorna är ju avscannade bilder, men jag har inte hittat något från kyrkböckerna som är avscannat, rätta mig gärna om jag har fel. Sedan är ju Folkräkningen endast avskrifter som ju inte för min del, har lika stort värde, intressantare att läsa från orginalsidor och göra sin egen tolkning. Genline lägger ju ut Sc(vad det nu står för) och dessa gäller väl åren ca 1860-1900. Där kan man väl säga att det är en viss konkurrens om nu Arkion börjar göra avskrifter från 1870, 1880 och 1900.  
 
MvH Sari