NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2003-09-13, 13:51
Apropå volymbeteckningar..
 
Har använt Genline i ett halvår och inte haft några problem alls. Vad gäller volymbeteckningar har de alltid stått på pärmryggen och i den avfotograferade innehållsförteckningen, så det har inte varit någon tveksamhet. Men jag har mest rotat i Småland hittills..
 
Nu tittade jag precis på Karlskrona som dök upp på Genline häromveckan. Här verkar det inte finnas några volymbeteckningar alls (åtminstone inte i det material de skannat från Amiralitetsförsamlingen) och tittar man på pärmrygg, omslag osv så står det inte där heller.
 
Och då undrar jag: hur ska man på bästa sätt ange referenser i sådant material?
 
SVAR listar volymbeteckningar - jag använder inte mikrokort men det finns ju en lista i digitala forskarsalen - och för t ex födelseboken 1813 - 1832 i nämnda församling anger man CIa:11 men denna beteckning står alltså inte att finna på de filmade sidorna även om omfånget i tid är samma. Är volymbeteckningen SVARs egen uppfinning? Hur håller Landsarkivet i Lund reda på luntorna?
 
Räcker Karlskrona Amiralitetsfg. (FB 1813 - 1832) p.452 eller är det ide att ta med rullfilmens nummer (KL2528) och/eller SVARs volymbeteckning? Sedan finns ju Genlines eget id men det vet man ju inte hur länge det håller..