NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02
Skrivet av: Jan-Erik Eriksson skrivet 2003-02-02, 18:01
Patrick
Du säger precis det jag tycker.
Att bygga en sådan här databas kräver en bra struktur.
Och som köpare av ett modernt program år 2003 förutsätter jag att det även är gjort användarvänligt och lätt sökbart för användaren.
Jag har själv jobbat med datorn sedan mitten på 80-talet och använder den till allt där jag kan finna minsta nytta av den.
Jag tänkte även använda datorn för att titta i Genlines sidor men jag har inte obegränsad tid att sitta och leta i timmar.
För Bohuslän födda 1891 har man som jag skrev ovan lagt in en lista sorterad på härad, det hade väl varit OK men man sorterade inte bilderna efter denna utan efter kontrakt, och hur kontrakten är sorterade eller hur det är sorterat inom kontraktet framgår inte men jag har ju kommit ner till bara ett hundratal sidor att leta i nu.
Böckerna fram till 1860 är ju upplagda på varje församling, märkta vad de gäller och begränsade i tidsintervaller.
Med lite vilja (och kanske kunskap och hänsyn till kunden) så är det ju inget märkvärdigt att märka bilderna med församlingsnummer allt efter man scannar dom så att de sorteras in på rätt ställe.
Att sedan lägga arbete på att skriva en kommentar vanlig sida utan att skriva ett informativt ord verkar ju snarare dumt.  
 
Den som försvarar en sådan här sökbild och tycker att den är bra avslöjar bara han inte vet hur man kan använda en dator.
 
Att det gäller födda 1891 står till vänster på bilden men det kopierade jag inte med, detta är sammanställningen över församlingarna, det finns 575 vanlig sida om man bläddrar nedåt
(https://forum.rotter.se/discus/messages/3539/37495.jpg)