NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2003-02-02, 13:03
Mikael, jag har inte sagt någonting om vilka böcker som saknas eller inte saknas på Genline, så jag förstår inte vad du menar att jag har fel om. Det enda jag upplyste om var att Göteborg och Bohusläns födda, vigda och döda finns i form av SCB:s filmade material, i övrigt har jag inte nämnt vad som finns/inte finns.
 
Roger, vad du menar med Hur i bövelen menar du att man ska kunna veta exakt vad man letar efter innan man hittat det? vet jag inte. Jag har bara sagt att det är självklart att man tar reda på vad en sak innehåller innan man köper den.  
 
Jan-Erik, att sitta och ladda ner hela sidorna när man letar efter en viss församling är väl inte heller något man gör. Församlingsnamnet står ju högst upp på sidan och då stoppar man ju nerladdningen om man ser att det är fel församling. Att det står vanlig sida istället för ett sidnummer är inte så konstigt, sidorna är ju inte numrerade. I SCB:s material finns, som Elisabeth skrev, i början en statistiksida där församlingarna finns i den ordning dom kommer på filmen. Den statistiksidan är inte något Genline har lagt in för att underlätta sökningen, det är en sida som finns på filmen redan tidigare. Det finns mängder med gamla kyrkböcker som inte är paginerade (försedda med sidnummer) där det står vanlig sida i Genline, alltså inte bara SCB:s material. Hur gör du för att hitta rätt sida när du får hem en volym med mikrokort från SVAR där det saknas register och sidnumrering? Ringer du och klagar på SVAR som inte sänt med ett register?
 
Jag har alltså varken sagt bu eller bä om vad Genline erbjuder eller vilket material som finns eller inte finns. Det jag tycker är fel är att klaga på en firma man köpt något av när man inte själv har satt sig in i vad det är innan man köpt det. Genline säger endast att dom scannar befintligt (från Riksarkivet) material och gör det tillgängligt via Internet, ingenstans påstår dom att dom också gör/ska göra register eller annat för att underlätta att hitta i materialet. Att det sedan saknas vissa böcker när dom säger att ett län är klart är naturligtvis inte bra. Men när man upptäcker det kanske inte bästa sättet att rätta till det är att kalla företaget för ruffel-och-bågföretag eller att begära att en kontorsanställd omedelbart ska kunna svara på varför. Jag har abonnerat på Genline i 1 ? år nu och innan jag gjorde det läste jag noga igenom allt som fanns på deras hemsida, och dessutom pratade jag med några som redan hade använt sig av det och testade de gratisförsamlingar som Genline har. Jag har haft tur tydligen för i alla socknar i Kalmar, Östergötland och Småland jag hittills forskat i så har jag inte upptäckt att någon bok saknats. Det enda jag retat mig lite på ibland är när det finns ett handskrivet register i kyrkoboken och handpaginerade sidor så har Genline indexerat efter maskinpagineringen som inte alls stämmer med handpagineringen. Men det är å andra sidan inget större problem, det går ju att räkna...