NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02
Skrivet av: Marie Levin skrivet 2003-02-02, 12:22
Hej,
 
Jag tycker att det saknas en hel del information i varjefall i för kyrkböckerna i Värmland
i Färnebo församling finns det i princip bara husförhörslängder, i Sunnemo församling finns det bara två födelseböcker som täcker 1793-1860
hfb från 1817 och framåt, Södra Finnskogen fb 1831-1860 hfb från 1826, Vitsand fb från 1824-1860
och hb från 1824, mfl församlingar. Jag tycker det känns som det saknas lite material?  
 
Kanske beror det på att Värmland är ett nytt område för mig och jag inte känner till alla församlingar och vilka som har delats eller slagits ihop etc genom tiderna?  
 
Genline skriver på sin hemsida att I de fall det saknas filmer, eller om vi av andra skäl inte har tillgång till rätt typ av film, kompletterar vi med filmat material från Statistiska Centralbyrån som numera finns på Riksarkivet.  
 
Uppenbarligen så sträcker sig dessa endast mellan 1860-1895? eftersom jag fortfarande saknar materialet från 1700 talet och i en del fall även början av 1800 talet. Jag kan ju inte få fram den information jag behöver som jag trodde skulle finnas där eftersom de (genline) skulle komplettera saknat material så låter det som om man garanterat kommer att hitta det man behöver.
 
om det är någon som vet ifall de socknar jag nämner ovan har sina födelseböcker i någon annan församling så är jag tacksam för den informationen.
 
mvh Marie Levin