NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02
Skrivet av: Jan-Erik Eriksson skrivet 2003-02-02, 10:26
Ja Roger och Elisabeth
Knep och tricks kan man ju alltid komma på och duktiga personer finner alltid bra sätt att på ett hyggligt sätt komma runt problem.
 
Men varför skall var och en sitta och uppfinna hjulet i sin egen kammare.
 
Jag blev ännu mer bestört när Du berättade om de sidorna som man kallat vanlig sida. Statistiksida.
 
Detta är altså tänkt som en innehållsförteckning!!??
För födda 1891 har man hittat en bok som visar en tabell som heter Areal och Folkmängd mm 1890.
Detta är indelat i härad och inte kontrakt, man tager vad man haver .....
 
Man har scannat in dessa sidor utan kommentarer.
Varför inte kalla dom innehåll eller något informerande.
 
Ju mer jag tittar på arbetet de gjort ju mer besviken blir jag, jag hade hoppats på ett enkelt sätt att hitta data.
 
Man kan aldrig skylla på att det är ett annat material än vad SVAR har.
Det är bara att titta på översta raden på varje bild, där står vilken församling det är.
Döp bilden med församlingens namn.
När man gör ett så här stort arbete anser jag att man kan kräva att sökningen och namngivningen skall byggas upp på ett bra sätt.
Att skapa en registerhandling som man kan skriva ut och ha bredvid sin dator är ju inte heller så svårt.
 
Titta på Släktdata, de är jätteduktiga, arbetar frivilligt, förbättrar sig hela tiden, det är gratis att titta på och oerhört enkelt att hitta.
 
Genline kostar alldeles för mycket, är användarovänligt och obenäget att ändra sig.
Det verkar som det bara var fråga om att sko till sig pengar.
 
Det påminner också mycket om datanissar som är inne i företag och skall datorisera handlingar mm för att det skall vara lätt att använda för alla.
Man döper löneblanketten till 936508.doc i stället för vad det är, det är ju jätteenkelt - i den nya littratabellen är ju personal = 93 och den skall ju alla kunna hitta - om man vet vilket nummer littratabellen döpts till.