NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-19
Skrivet av: Olof Cronberg skrivet 2002-06-24, 23:16
Hej allesammans!
 
Eftersom släktforskarförbundet och DIS har varit på tapeten, och jag sitter i styrelsen i båda organisationerna, så kan jag berätta följande: Genline har kontaktat både DIS och förbundet och önskat att få ta del av medlemsförteckningar, vilket vi i båda styrelserna sagt nej till, eftersom vi inte har våra medlemmars stöd att sprida adressuppgifter på det sättet.
 
Däremot har vi också konstaterat att vi knappast kan förhindra att Genline tar del av matriklar som är publicerade offentligt. I DIS fall rör det sig om en medlemsmatrikel från 1988 som inte innehåller några epostuppgifter. På Internet finns också många epostadresser, som man kan få tag i om man är lite finurlig. Det kan också röra sig om släktforskarförteckningar och liknande.
 
Jag håller med Håkan Skogsjö som i tidigare inlägg skrev:
Om någon plockar adresserna i Rötterkatalogen från nätet är det knappast någonting som vi kan hindra, men vi uppskattar det inte, eftersom vi vet att många som finns med i katalogen inte vill få oönskad reklam via mejl.
 
Vad gäller SPAM så är ju netiketten att man inte skall skicka reklam till personer som inte har bett om den. Om man ändå väljer att skicka reklam på det sättet, är det viktigt att man har en tydlig avsändare, att adresskälla framgår och att man kan undanbe sig reklam i fortsättningen.  
 
Vad gäller Kyrkoböckerna på Internet, så har jag testat det en del och tycker att kvaliteten på bilder är bra och ser fram emot fortsättningen. Jag hoppas att t.ex. Genline i samarbete med intresserade släktforskare kan fixa bra register till kyrkoböckerna så att man snabbare och enklare kan hitta rätt sida.
 
/Olof C