NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-19
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2002-06-24, 22:16
Under senaste halvåret har flera personer vittnat om att matrial saknats i de län som Genline förklarat vara färdiga. Själv har jag sedan Värmalnd förklarades vara klart saknat flera volymer i bla Färnebo och Kroppa.
 
Kundsupporten på Genline gav i början på juni följande svar på min förfrågan:
 
Problemet är nytt men känt. Vi arbetar så fort som möjligt med att korrigera felet. Vi kommer alltid att arbeta med underhåll av databasen för att den ska bli så bra som möjligt. I och med detta arbete så kommer vissa böcker i en del församlingar att vara ur spel så att säga. Detta är fallet med Kroppa och Färnebo. Värmlands län är därför färdigt och vi har börjat med Kronobergs län.
 
Förstod någon detta? Inte jag i alla fall så jag ställde ytterligare en fråga: Har jag förstått det rätt? Allting är visserligen scannat men inte tillgängligt pga ngt tekniskt problem (underhåll av databasen?)? Jag har ännu inte fått något svar.
 
Såvitt jag vet har inte de volymer jag saknat någonsin vara tillgängliga och pratet om underhåll är därför bara dimridåer. Min bedömning är därför att Värmland inte är färdigt. Jag förmodar att liknande observationer kan göras för andra församlingar och län. Det verkar därmed också som den information Genline lämnar inte är helt korrekt.
 
Jag tycker det är ytterst beklagligt eftersom kvaliteten på det matrial som faktiskt är tillgängligt är mycket bra och dessutom  hyggligt snabbt tillgängligt även med 56K modem. Jag är faktiskt så nöjd med produkten att jag i maj tecknade ett tvåårskontrakt (givet min kunskap om att deklarationen om att Värmland var klart inte stämde och givet kunskap om den konstigt utformade sökfunktionen, hur matrialet sorteras efter Genlines interna id-nummer etc etc).  
 
Jag tycker dock att man kan kräva korrekt information. Jag kan acceptera att Värmland inte är klart bara jag får reda på hur tidsplanen för att det skall bli färdigt ser ut.