NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-02
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2007-08-29, 17:07
I Halmstad  hade AD priset 995:- men det ordinarie är 1195:-. Genline har ordinarie pris 2690:- men för medlemmar i föreningar anslutna till förbundet är priset 1795:-. SVAR har i våras sänkt ordinarie pris för helårsabonnemang till 995:-. Genline HYGGLIGT (jag utgår från 1795), Arkiv Digital BRA och SVAR BÄST.
 
Det finns dock ytterligare en tävlingsgren utöver de som Anders nämner, nämligen arkivsigna. Genlines beteckningar följer mormornfilmernas och de är i många fall helt obsoleta om man vill plocka fram orginalvolymen. SVAR och ArkivDigital följer gällande arkivsigna enligt arkivförteckningarna. Eftersom Genline  under alla år inte visat någon som helst ambition att göra något åt beteckningarna är betyget i denna gren utan tvekan SÄMST och SVAR och Arkiv Digital BÄST.  
 
Då får man resultatet
 
1. Arkiv Digital 24 p
2. SVAR 21 p
2. Genline 15 p
 
För att undvika intryck av jäv kan jag säga att jag fn har årsabonnemang hos alla tre pga att de täcker in olika arkivmaterial. SVAR och Genline har jag haft i flera år, Genline sedan de bara täckte in tre län.  Den stora skillnaden mellan SVAR och Genline är att SVAR successivt  plockar allt fler källor, medan det inte händer ngt hos Genline. Det faktum att Arkiv Digital redan från starten inte begränsat sig till kyrkboksmaterialet bådar mycket gott.