NULL Skriv ut sidan - ArkivDigital kontra SVAR ?

Anbytarforum

Titel: ArkivDigital kontra SVAR ?
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2014-05-30, 10:37
Hej Jonny,
 
För mig är det såhär: När man börjar hamna så långt bak så att husförhören tar slut, så har än så länge SVAR mer täckande mantalslänger och jordeböcker att titta i. Jag forskar i Skåne och Småland och skulle inte klara mig utan SVAR när jag kommer ner till tidigt 1700-tal i Skåne och 1670-tal i Småland.
 
SVAR har också i större utsträckning kyrkoräkenskaper för socknarna, vilket är mycket användbart för att spåra förfäder tiden före husförhören eller andra kyrkoböcker. Man kan t.ex. hitta testamentspengar, vigselpengar eller bara få bekräftat att en person bodde på en viss plats ett visst år.
Två exempel: I Jonstorp (M) står det i kyrkoräkenskaperna för kyrkoåret 1666/1667 att likpenningar getts efter min förfader Gudmund Olsson, dödboken börjar först 1689. I Brunnby (M) kyrkoräkenskaper hittar man 1705 att Corfitz Jöransson och Margareta Jönsdotter fått böta för tidigt sängalag, dvs de har fått barn mindre än 9 månader efter giftermålet. Jag får således veta namnet på Corfitz hustru som inte annars framgår (inga andra källor ger hennes namn och vigselboken börjar 1747 i Brunnby).
 
Sedan finns också landskapshandlingarna hos SVAR som täcker tiden 1630-1530 (ungefär) där jag funnit flertalet småländska förfäder samt roterings- och utskrivningslängderna (1600-tal) som i vissa fall kan ge fullständiga namn på personer där mantalslängderna saknar detta...
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-05-30 10:44)