NULL Skriv ut sidan - Ancestry

Anbytarforum

Titel: Ancestry
Skrivet av: Varg Stening skrivet 2013-07-31, 21:12
Jag har märkt att det är lite si och så med stabiliteten på sistone.. Det känns inte helt okej faktiskt.
 
Nu hittade jag Mac Family Tree, ett strikt Mac-program (gratis) som fått mycket bra recensioner. (Det kanske är samma fast i Mac-version?) Jag körde över en gedcom-fil från Ancestry och efter lite fix så ser det kanon ut och funkar mycket bra. Detta program sparar allt i en fil som jag nu har backup på i min egen server så nu är jag nog så säker jag kan vara. En nackdel med överföringen var att programmet vill använda en strikt datumformatering och i Ancestry kan man skriva hur som helst 1901-01-01 eller 1901 Jan 01 osv. Men det ordnade sig och inget verkar ha försvunnit i översättningen. Detta kan jag rekommendera till andra Mac-missbrukare. Det ger en mycket bra och varierad översiktsvy för presentation om inte annat.
 
Tipsen ja, jo de är vilseledande och väldigt lika ibland. Jag har också lagt in fel personer i tron att det var rätt. Jag letar bland annat ganska mycket i Tingstad i Östergötland men i Ancestry verkar det inte finns någon skillnad mot Tingstad i Västergötland vilket kan bli ganska fel. Släktforskande Jänkare har också en förmåga att missbruka umlauter (som de inte har själva) och det ställer till det rejält ibland så man få se upp. Men trots att man vet riskerna så händer det att man lägger in fel. En liten detalj i frågan är att MacFamilyTree använder Ancestry.com som sökmotor bland annat och de tipsen är faktiskt mer korrekta än de tips man får direkt i Ancestry.se märkligt nog. Ancestry verkar söka främst av allt i emigrantarkiven vilket är lite förvånande. Jag skulle vilja ha lite mer sökbarhet i militärarkiven istället men det verkar svårt att få till. (letar ihjäl mig efter en soldat som jag inte hittar någonstans i rullorna).
 
Jag är lite lockad av att använda någon PC-variant och det finns ju VM-Ware till Mac för att köra Windows-versioner men det är lika instabilt som en riktig PC och jag är så trött på buggar och blåskärmar och krockande drivrutiner så jag vet inte om det är värt det.