NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 oktober, 2011
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2008-05-20, 17:49
En varning för Ancestry? Ja  det kanske är befogat. Jag har för en hel del år sedan lagt in mina anor i ett anträd som Ancestry har tillhandahållit. Under åren har jag fyllt på så nu är där över 4000 personer och över 100 fotografier. Nu i förra veckan märkte jag att det hade dykt upp lite löv (vilket indikerar att det är någon på siten som har ungefär samma uppgifter som jag har) på mina anfäder. Döm om min förvåning när jag tittar och ser min morfars mormor som är född och död på samma datum och årtal men hon är plötslig född i en helt annat landskap. Jag börjar gå igenom löv för löv på min morfars sida. Oftast är det totalt påhittade orter, No, Ringkobing, Danmark dyker upp, likaså dyker det upp att min mormors farfar är död i Parish, Oswego någonstans i USA + likadant min farmors farfar.  
När jag inte har fyllt i landskap eller klart satt ut socken är uppgifterna totalt fel. Bara födelse och död uppgifterna stämmer och namnet. Vissa har de kopierat rakt av och andra har de som ovan fyllt i med helt fel uppgifter.
Jag har försökt ta kontakt med Ancestry för jag trodde att det kanske var en oseriös/okunnig forskare som kommit åt mitt träd men företaget tvår sina händer och säger att uploaded trees tar de inte ansvar för, vad de nu menar med det. Jag skapade mitt träd på deras hemsida.
En annan person som jag fått kontakt med på Ancestry´s blog säger att Ancestry har tagit mina uppgifter och slagit ihop med något annat träd från Rootsweb i One World Tree. De äger vad jag har lagt in på trädet så de kan göra vad de vill med den informationen.
Jag är så arg! Jag har forskat i 14 år och lagt stor möda på mitt träd på Ancestry. Jag bryr mig inte om att andra forskare tar uppgifter men när man ändrar informationen om mina förfäder, FÖRFALSKAR den då går gränsen. Så nu finns mina anfäder ute på internet någonstans, totalt fulla med fel.
Jag vet inte hur jag ska göra för jag får ingen hjälp alls men en sak vet jag, jag tänker inte ge upp. Jag ska få fatt i denna personen/ Ancestry och de ska ändra uppgifterna om det är så det sista jag gör.
 
(Meddelandet ändrat av polara den 20 maj, 2008)