NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2013
Skrivet av: Mattias Jacobsson skrivet 2013-01-11, 20:11
Hej,
jag är ganska färsk på släktforskning i allmänhet och på ArkivDigital Online i synnerhet och testar nu AD Online med ett veckoabbonemang. Har även konto hos Ancestry där jag påbörjade på min släktforskning, så det är dessa jag har att jämföra med.
 
När man hittar det aktuella uppslaget i tex ett husförhör som berör ens släkt så vill man (i alla fall jag) spara ner den bilden och koppla den till den aktuella personen i mitt släktforskningsresultat. Dels för att kunna gå tillbaka till den om flera år när ev. frågetecken uppstår men även för att väldigt snabbt kunna ta mig tillbaka till de aktuella uppgifterna för att jobba mig vidare.
Detta har fungerat felfritt hos Ancestry, där jag kunnat spara ner en fullt zoombar lokal kopia.
 
Till min förfäran insåg jag dock ganska snart att AD är dock inte lika generösa. Där får man bara spara ner det man ser på skärmen för tillfället, dvs ser man hela uppslaget får man spara ner det, men detta är i en så låg upplösning att man kan inte zooma in i bilden för att läsa för då blir bilden oläsbar (sönderpixlad). Det man istället då tvingas göra är att först i programmet zooma in på just den text som man vill ha och spara ner det som en bild, nackdelen då är ju så klart att mycket av den information som tex i ett husförhör finns i sidhuvudet försvinner och den lokala kopian blir i mångt och mycket obrukbar.
 
Jag kontaktade direkt AD för att kolla upp vad detta högst märkliga berodde på, hoppades innerligt att det hela var en bugg i systemet men de meddelade att det är så det skall fungera. De sa att de hade haft fullt zoombara bilder för nedladdning tidigare men att vissa hade missbrukat detta för att (antar jag) försöka skapa upp AD's arkiv lokalt...
Fick dock det generösa erbjudandet att köpa varje bild för 20:-, känns lite magstarkt när jag redan är betalande medlem.
 
Nu vill jag kolla med er som varit med lite längre, reagerades det inte på den ändringen (att man inte längre kan ladda ner hela sidor som en högupplöst bild) när AD gjorde den (när det nu var)? Hur har tongångarna här gått om det? Eller är det en funktion som ni övriga inte är intresserade/använder er av?