NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2011
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2010-11-15, 18:44
Ja, den här diskussionen ska som sagt handla om AD så vi lägger ner stridsyxorna Jörgen!  
 
Och jag har naturligtvis inget att invända mot dina önskemål. Jag har dock mina. Och som framgår gäller det Svea hovrätts renovationer, särskilt som knappt någonting därifrån har digitaliserats.
 
Jag gav exemplet med Lindes och Nya Kopparbergs bergslag (i Örebro län). Där saknas konceptdomböcker (original) för en period av 170 resp. 120 år. Och eftersom jag vet att dessa renovationer på film är synnerligen svårlästa, i synnerhet före och vid mitten av 1600-talet, är det ett stort avbräck att inte kunna läsa böckerna i färg. Mycket av den tidiga historien ligger därmed dold för flertalet. Och är man nybörjare i dombolsmaterialet ryggar man när det knappt går att läsa vad det står. AD kan alltså - sin späda ålder till trots! - inte bara ge åtkomst för redan invigda utan skapa ett intresse av häradsrätternas domböcker hos mindre erfarna, om bilder i färg erbjuds.  
 
Detta tycker jag är två argument som skulle ge en högre prioritering i arbetet.  
 
Men av svaret från Nilkas lär det dröja säkert tills de fyller 10 år, eller rent av blir tonåring, innan de tar sig an Svea hovrätts renovationer!  
 
Det går an för dem som forskar i södra Sverige att ha andra önskemål och synpunkter på vad som bör prioriteras, när redan en stor del av Göra hovrätts domböcker är digitaliserade...