NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2011
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2010-11-13, 15:20
Nu handlar den här tråden om AD Online - allmänna frågor. Vill man diskutera domboksmaterials innehåll och värde som släktforskningskälla är det en annan avdelning som gäller.
 
Så skulle jag ha kunnat säga - om jag hade velat leka moderator - men det gör jag inte...  
 
Eftersom det trots allt är släktforskare som är kunder hos Arkiv Digital, så vore det märkligt om man inte hade koncentrerat sig på att först få klart den grundläggande släktforskningskällan, kyrkoböckerna. Och att bouppteckningarna kommer därefter är lika naturligt, eftersom man där får alla arvingarna 'serverade' och inte sällan också andra släktingar som kan vara avgörande pusselbitar, plus naturligtvis intressanta upplysningar om under vilka förhållanden familjen levde.
 
Det jag personligen beklagar, när det gäller AD:s prioriteringar, är att man ser flyttattester som 'extramaterial' som kommer längre ned på listan än flyttlängderna. De två är ju intimt sammankopplade; längderna är ju - åtminstone före 1860 - egentligen bara förteckningar på utfärdade respektive mottagna attester. För vissa perioder kan ett pastorat bara ha längder kvar, andra perioder är det bara attester; de kompletterar alltså varandra. Dessutom innehåller attesterna ofta fler upplysningar än de som förts in i flytt- eller husförhörslängder.
 
Sedan sätter jag också lagfarts- och uppbudsprotokollen före de egentliga domböckerna. Domböckerna är naturligtvis den bästa källan om man vill studera livet i en bygd förr, och innehåller självklart mängder med personupplysningar - men uppbudsprotokollen är ju i stort sett lika mycket en 'ren' släktforskningskälla som bouppteckningarna. Där är det sida upp och sida ned med föräldrar som under sin livstid säljer gården till barn med namngivna makar, och barn som löser ut sina syskon ur den ärvda föräldragården. Inte minst är detta intressant - för att inte säga ofta helt avgörande - i socknar med brunna kyrkoböcker.
 
Men, som sagt, alla har vi våra önskemål...