NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2009
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2009-01-07, 12:10
Jag använder Telia och det går fruktansvärt segt att ladda den första bilden när man öppnar en volym - det blir bara horisontala ränder och jag får ladda om bilden flera gånger. Men till slut brukar det funka, och då går det fint att bläddra vidare även om det ibland tar 15-30 sekunder tills en bild har laddats.  
Jag har inga som helst problem att ladda andra hemsidor och bilder, utan tror att segheten beror på att AdOnline-programmet är skrivet i Java. Kanske skulle det gå snabbare med Djvu, Asp/Php eller annat programspråk?
Något jag saknar är en funktion för utskriftsinställningar (som i Genline, där man kan zooma in en notis och skriva ut). Dessutom skulle jag gärna vilja ha en funktion att exportera bilder (t.ex. i jpg-format), det händer ibland att man vill spara en kyrkboksnotis eller annat.
 
Till sist undrar jag om det kommer att dyka upp fler domböcker m.m.? Jag skulle gärna se att domböcker, äldre mantalslängder, jordeböcker m.m. kom upp. Det verkar inte heller vara någon som lägger ut medeltida material, utan allt tar slut vid 1600-talet.
Bruks- och gårdsarkiv skulle också vara av intresse.  
Själv har jag för övrigt intresse i andra kyrkböcker än bara födelse- vigsel- och dödböcker, samt husförhörslängderna. Sockenstämmor, skrivelser och resolutioner och andra volymer brukar ofta ha en hel del intressant.
 
I övrigt är jag mycket nöjd.
 
Mvh, Fredd