NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 mars, 2008
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2008-02-06, 13:37
Jag kan bara hålla med föregående talare på samtliga punkter.. =)
När det gäller släktforskningen så vet man ju aldrig vart man kan hamna, jag använder ju givetvis inte alla församlingars kyrkböcker men å andra sidan så vet man ju inte i förväg vilka man kommer in på.. Därav så vill jag ha tillgång till alla. Det blir ju en hel forskning åt vänner, bekanta, arbetskamrater o.s.v. också så då är det ju bra att ha så mycket material som möjligt.
 
Själv tycker jag att Genline och SVAR ger en mycket bra helhet så det är vad jag kör på. Men jag kommer givetvis att gå över till AD + SVAR så fort AD:s arkiv är komplett med avseende på kyrkböckerna, om inte priset blir för högt förståss..
 
Jag instämmer också i lyckönskningarna med nyfotograferingen av kyrkböckerna! Mycket vatten har ju runnit under broarna sedan den förra stora fotograferingen och fototekniken har väl blivit åtskilligt bättre kan tänkas!
 
Någon som vet om ex. AD och Genline kommer att rätta in sig efter de nya riktlinjer gällande PUL-tidsgränserna som Riksarkivet tagit fram åt SVAR? Det vore ju förnämligt att kunna få tillgång till dessa nya tillgångar över nätet snart! =) Det skulle eventuellt få mig att öppna min tunna plånbok och betala för ytterligare ett abonnemang..