NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2009
Skrivet av: Göte Grund skrivet 2008-03-13, 11:06
Hej. Jag söker information om min farfars farfar Peter Pettersson Grund född 11/10 1829 i Grundsjöhyttan Nordmark. och även hans föräldrar.

Hans son hette Karl Peter Grund gift med Anna Augusta Helsing,

De fick 8 barn. Karl Simeon, Signe Eugenia, Levi Eugén, Nils Johan, ( vilka fanns med i folkräkningen 1900), Efter folkräkningen då fick de Sara, Selma, Sixten, David (Min farfar)

Jag hittade bifogade inlägg nedan som var postade tisdagen 02 december 2003 - 19:34    
där Christina Gustavsson sökte efter samma Peter då han var hennes mormors farfar.

Om det är någon som vet något dels om Peter Pettersson Grund eller hur jag kommer i kontakt med denna Christina Gustavsson som kan ha mer information så vore jag tacksam för få ta del av den.

Göte Grund

äldre inlägg på anbytarforum efterlysningar som jag hittat:
--------------------------------------------------------------------------------
Postat av Christina Gustavsson

Hej Elisabeth!  
Det sista jag sett av Peter Pettersson Grund Född:11/10-1829 är i huförhörsboken:Färnebo,1891-1895, nummer på kortet är 514392 11/11 och sidan är 345. efter det hittar jag inte han, han verkar helt ha gått upp i rök. Hoppas på hjälp.  
M.V.H. Christina Gustavsson.  

------------  
 Postat av Elisabeth Fohrsell tisdagen 02 december 2003 - 23:09        

Den sidan omfattar folk som är skrivna på löslistan, dvs ingen visste säkert var de fanns.  

För Peter står det att han sedan 1870-talet vistats i Grythyttan, så du kan ju se om han finns där. Men eftersom han inte finns i Sveriges befolkning 1890, så kanske han redan har dött.  

Sonen Karl Peter, f 1869 18/9 i Filipstad, blir 1884 konfirmerad i Grythyttan, och flyttar 1891 17/3 till Hällefors.  

1900 finns han i Hjulsjö med sin familj:  

ANNO 1900 - Örebros län  
Folkräkningen  
Hjulsjö församling  
Karl Peter Grund f. 1869 Filipstad  
Hemförsamling: Hjulsjö  
Hemort: Grängshyttan Lilla Björnaboda  
Kontrakt: Nora  
Län: Örebro  

Födelseår: 1869  
Födelseförs: Filipstad  
Yrke: Torpare