NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2013
Skrivet av: Tommy Petersson skrivet 2013-07-10, 13:18
Ja, jag får väl anta att det är en och samma person. Det mest underliga var som sagt inte att ett födelsedatum ändrats och sedan följer med ända till Dödboken, utan att hon i utflyttningsboken står som samflyttande hustru till Sven Håkansson...
 
Å andra sidan står ju inte detta skrivet rent ut, det är bara allt som tyder på det - jag har väl läst in för mycket i det som står eller har prästen blivit lite förvirrad.
I Utflyttningsattesten daterad 26/10 1867 kommer ju Drängen Sven Håkansson som flyttar till Asarum, sedan kommer på nästa rad Hustrun Oliva Olsdotter och -- som indikerar att hon också flyttar till Asarum. Men det står ju inte Hans hustru utan bara Hustrun. Så man skriver ju inte rent ut annat än att hon är en hustru...
 
Tack för svaret.  
 
Ja, för forskningen i Blekinge finns ju mycket gratishjälp från släktforskarföreningen samt med båtsmän (som jag har en hel del i släktträdet) från ett par sajter, de motsvarar ju till en viss del de CD-skivor som man annars måste köpa för att underlätta sökningen så man slipper att sitta och bläddra sida efter sida i Arkiv Digital.