NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-12
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2005-06-30, 00:19
Genvägar och snabba slutsatser är inte alltid så bra. Nu får jag skamset erkänna att jag hade fel i en fråga den 28 oktober förra året ang. vad som finns i folkräkningen 1900 om familjen Karl Fredrik Karlsson, Runtuna. I familjen fanns bl. a. Gustaf Bernhard, född 1895. Jag skrev att han var född i Årdala och att Runtuna som folkräkningen angav var fel. Det grundade jag på sökning i Sv Bef 1970 och Sv dödbok, version 2. I ivern att se hur länge min fars kusiner levde knappade jag in namn och födelsedata, men hade inte kollat allt i kyrkböcker. Den enda Gustaf Bernhard Karlsson född 1895-03-26 jag fann var född i Årdala, och då drog jag slutsatsen att det var rätt person.
 
Nu har jag forskat lite grundligare och funnit att det föddes två Gustaf Bernhard Karlsson i Södermanland den 26 mars 1895, en i Runtuna och en i Årdala. Min fars kusin från Runtuna dog 1967, därför kunde jag inte finna honom i Sv Bef 1970 och inte heller i dödboken, eftersom det saknades namn på dem som avled 1950-1970.
 
Beklagar att jag spridit felaktiga uppgifter och har nu lärt mig att inte hoppa över flera perioder i kontrollen mot kyrkböckerna.
 
Ingegerd