NULL Skriv ut sidan - Ensamrätt till Sveriges historia?

Anbytarforum

Titel: Ensamrätt till Sveriges historia?
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 1999-06-10, 00:54
Borde inte fotografilagen vara av intresse i sammanhanget? Utan att närmare ha funderat igenom problematiken, tycker jag det är rimligt att tänka sig att man kan ha upphovsrätt till ett fotografi utan att för den skull ha någon upphovsrätt till det fotografiet avbildar. Lika rimligt tycker jag det kan vara att en offentlig institution kan inneha denna upphovsrätt även om det avbildade föremålet är en allmän handling, som förvisso ska hållas tillgängligt kostnadsfritt. Det skulle i så fall kunna betyda att de enskilda bilderna på ett mikrokort är upphovsrättsligt skyddade (enligt fotografilagen) utan att för den skulle själva mikrokortet är skyddat. Men eftersom delarna (bildrutorna) kan ha skydd, åtnjuter rimligen också helheten (mikrokortet) indirekt skydd.
 
En annan sak är att det upphovsrättsliga frågorna kring mikrofilmerna sannolikt är komplicerad, eftersom den äldre filmningen utfördes av ett privat företag (Rekolid) på uppdrag av mormonkyrkan i USA, som sedan som tack skänkte ett exemplar av varje film till riksarkivet (så har det åtminstone berättats för mig att det gick till). Vem som är innehavare till en eventuell upphovsrätt torde bero på hur avtalen mellan dessa parter är skrivna.
 
Ytterligare en annan sak är om det är ändamålsenligt av arkivverket att inte tillåta alla och envar att mångfaldiga mikrokorten, även om man rent juridiskt innehar upphovsrätten till mikrokorten. Men det väl snarast en politisk och inte juridisk fråga om arkivverket ska göra anspråk på sin upphovsrätt eller inte.