NULL Skriv ut sidan - Ensamrätt till Sveriges historia?

Anbytarforum

Titel: Ensamrätt till Sveriges historia?
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 1999-06-09, 01:33
Om SVAR nu skulle göra det förtydligande tillägget i kommersiellt syfte, vad betyder det i praktiken? Vad är och vad är inte kommersiellt syfte i dessa dagar, när programvaruföretagens största skräck tycks vara folk som sprider program gratis?
 
Anses det som kommersiellt om man använder mikrokorten när man framställer en handbok i släktforskning och sedan med viss förtjänst utbjuder denna bok till försäljning i bokhandeln? Hur räknas Genlines systematiska inscanning av kyrkoboksmaterial i syfte att göra det tillgängligt mot betalning? Får jag göra samma sak i liten skala och gratis tillhandahålla så många sidor jag nu orkar med på WWW?
 
Även om SVAR inte avser att lägga krokben för några ideella insatser, så förstår jag inte vad det skulle vara för kommersiellt utnyttjande som de vill förhindra. Om någon lyckas tjäna pengar på dylikt så är det väl inte Riksarkivets problem?
 
I USA har man fått upp ögonen för problemet att ett privat förlag i praktiken har skaffat sig monopol på utgivning av domstolsutlåtanden; detta genom att det är förlagets sidnumrering som genomgående använts av juristerna själva för att referera till de olika rättsfallen! Inte heller i USA gäller upphovsrätt till själva domstolshandlingarna, men förlaget hävdar att de har ensamrätt till sina sidnummer, och därmed är det omöjligt för någon annan att ge ut samlingar av rättsfall som också kan användas i praktiken...
 
Jag vill inte se att något liknande inträffar i Sverige, exempelvis genom att man bolagiserar tillhandahållandet av allmänna handlingar utan garantier för att handlingarna fortfarande kan nyttjas fritt av envar.
 
Klausulen jag pekade ut behöver inte stå i strid med TF, men den kan ju vara olämplig eller rentav olaglig ändå.