NULL Skriv ut sidan - Kulturgrav

Anbytarforum

Titel: Kulturgrav
Skrivet av: Lisskulla Engström skrivet 2012-11-23, 19:39
Finns det verkligen lustigkurrar som flyttar skyltarna på kyrkogården? Då kanske skyltar Graven återlämnad står vid fel gravar!? Jag har aldrig tänkt tanken ens. Men nu, vid närmare eftertanke, kan det antagligen ske. Bristen eller total avsaknad av respekt för liv och död, människor och det som vi bryr os om osv, är utmärkande för vår tid.  
 
I just detta fall handlar det om en kulturgrav. Och som jag sagt tidigare, kan man begära ut alla beslut från kyrkorådet: Beslutet om att denna grav skall kulturmärkas och beslutet att den skall destrueras. Då vet man om det är en kulturgrav det handlar om eller inte.  
 
Vad gäller andra gravar där minnesstenar tas bort och krossas vet jag också om att ibland måste detta ske. Men detta ska handhavas på ett korrekt och respektfullt sätt. Det får inte ligga gravstenar med väl synlig inskription huller om buller. Kyrkan behöver bli bättre på att informera om att borttagning av stenar/gravplatser är aktuellt. Det måste få finnas tid för eventuella släktingar att säga sitt. Många bor långt ifrån sina kyrkogårdar och då blir det lång tid mellan besöken.  
 
I möjligaste mån skall dessa minnesstenar finnas kvar på kyrkogården eller i dess omedelbara närhet. Man kan ta bort området runt stenen, rensa växtligheten och så gräs. Då är skötseln minimerad. Så har man gjort på kyrkogården vid Ivö kyrka i Skåne. Mycket vackert.
 
Lisskulla