NULL Skriv ut sidan - Kulturgrav

Anbytarforum

Titel: Kulturgrav
Skrivet av: Lisskulla Engström skrivet 2012-11-22, 16:35
Så här får det verkligen inte gå till! Men, tyvärr är det så att varje församling gör sin tolkning av de lagar och regler som gäller, vilka dessutom inte är särskilt tvingande. Lagrum för begravningsplatser finns i Begravningslagen i kap 2 och i Kulturminneslagen i kapitel 4, p 11-15.  
 
En kulturgrav skall finnas kvar. Men jag har ofta sett att kulturgravarna tas inte väl om hand. De förstörs, bl a av att de ligger ner, utsatt för väder och annat, samt sjunker sakta ner i marken och gräset växer över. Till sist försvinner de.  
 
I ovan nämnda fall, kan man begära ut alla handlingar rörande den här gravplatsen. Beslut har en gång fattats om kulturmärkning och beslut har nu fattats om destruering. På vilka grunder?  Det är kyrkorådet som gör utredning och fattar de här besluten. Kyrkorådets beslut kan överklagas hos Länssyrelsen. Det tycker jag att man ska göra i detta fall. Länsstyrelsen behöver får veta vad som hänt, även om stenen inte kan tas tillbaka. Märkliga förklaringar, från kyrkoråden, som att det är ont om plats på kyrkogården håller inte i vår tid, när minneslundar och små askgravplatser blir allt vanligare.
 
Den här destrueringen gör ett återställande omöjligt. Men har kyrkorådet rensat bort en kulturgrav, kan det visst finnas möjlighet att en ny gravvård ska ställas upp på kyrkans bekostnad. Det måste bli slut på krossandet av gravvårdar, kulturgrav eller ej. Många församlingar väljer att låta borttagna stenar stå undan ett par år, eftersom det faktiskt hänt att gravrättsinnehavare ångrat sig.
 
Jag instämmer i att ett allmänt upprop till Riksantikvarieämbetet och Länsstyrelserna skulle medverka till att lyfta upp den här frågan på dagordningen. Det sker liknande trista händelser hela tiden på våra kyrkogårdar.
 
Lisskulla