NULL Skriv ut sidan - Gravstenar som försvinner

Anbytarforum

Titel: Gravstenar som försvinner
Skrivet av: Stefan Lundgren skrivet 2009-01-17, 19:27
Det var jag som ställde frågan den sista januari för exakt sju år sedan.
 
Hej!  
Finns det nån som vet om gamla gravar från 1880-talet i Ryda utanför Vara och Hudene utanför Herrljunga?  
 
Efternamn Rydholm Hudene  
Lundgren Ryda  
 
Jag bor i trakterna av Uppsala, annars kom jag att tänka på att kontraktet på gravvårdarna är på 25 år. Sedan beror det också på om de anhöriga vill har kvar sina äldre gravar, tänker på den släktgraven i Malsta i Uppland som försvann för drygt 10-20 år sedan när hon som hade hand om gravvården tyckte att det var för mycket eftersom det var två-tre generationer tillbaka och hon började bli för gammal att vårda flera gravar.  
 
Visst är det så att gravar efter betydelsefulla personer bevaras??? I Biskopskulla finns det ett tjugotal gravvårdar bevarade som kulturgravar och det finns plats för det p g a att det finns flera kyrkor i närheten och dessa kyrkor har någonting gemensamt att de är mindre kyrkor med ett begränsad antal förrättningar per år. I Torstuna kyrka bevaras en gravvård efter en präst(Thorsell eller Forssell) som var verksam fr o m 1770-talet till början av 1800-talet. För att nämnda ett par exemplar.