NULL Skriv ut sidan - Gravstenar som försvinner

Anbytarforum

Titel: Gravstenar som försvinner
Skrivet av: Charlotte Söderblad skrivet 2008-02-28, 09:40
Hejsan!
 
Är det någon som vet hur Östra Kyrkogården i Göteborg har förändrats genom åren?
 
Jag har letat reda på när släktingar dött, och när och var de begravts, men gravarna finns inte kvar.
Kyrkogården är uppdelad i Fält, och varje fält har numrerade gravar. I ett fall bland mina anförvanter, finns inte Gravfältsnumret idag, det är för högt. I ett annat fall finns inte Gravplatsnumret, det är för högt.
 
Vad jag nu undrar över är, har Fältindelningen förändrats genom tid?
Har gravplatsnumreringen inom fälten förändrats genom tid?
Var kan jag få svar på dessa frågor?
 
Jag har kontaktat kyrkogårdsförvaltningen, men det kunde inte svara. Det enda jag fick veta var att vissa fält förr, var så kallade, allmänna begravningsfält, för människor som inte hade råd med egna gravplatser.
Likaså, det som sades i ett inlägg ovan, att när gravar återtogs, så kunde de som övertog gravplatsen, även kunna överta gravstenen, men att icke återanvända gravstenar inte sparades, det var alldeles för många för att hantera.De enda stenarna som bevarades, var de som var kulturhistoriskt intressanta. I mitt tycke är alla stenar kulturhistoriskt intressanta, men det är skillnad på folk och folk.
Jag vet kyrkogårdar, som vid återtagande av gravar, bevarar gravstenarna, men de flyttas till en speciell plats på kyrkogården, men då står på en minimal yta. Detta vore ju önskavärt för alla gravstenar tycker jag.  
 
Vore tacksam om någon kunde svara på mina frågor.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte