NULL Skriv ut sidan - Gravstenar som försvinner

Anbytarforum

Titel: Gravstenar som försvinner
Skrivet av: Christina Rydberg skrivet 2006-07-30, 13:59
Har med stort intresse läst inläggen i denna tråd och vill bidra med lite funderingar.  
Min far gick bort för 2 år sedan och även om hans föräldrar hade grav med plats kvar i (pappa har skött om den de senaste 50 åren) valde pappa att kremeras och strös i minneslunden på samma kyrkogård. Naturligtvis följde jag hans önskan vid hans bortgång. Han ville INTE att efterlevande skulle känna sig tvingade att sköta om en grav.
Efter hans bortgång gick jag till exp. på Västra Begravningsplatsen i Gbg där mina farföräldrar och pappa vilar. Fick veta att gravrätten stod på min farmor som dog 1957 då hennes man dött tidigare och hon då var närmast anhörig. Man uppdaterade INTE här i Gbg gravrätten även om innehavaren dog utan det fick anhöriga sköta om.  
Någon form av förändring har skett sedan dess och jag tror det handlar om att om innehavaren dör händer något automatiskt... vet någon om det kan  vara så? Jag minns inte riktigt vad de sa på exp.
Hur som helst, gravrätten blev omgående vid besöket överskriven på mig. Inga problem, inga kostnader. Jag behövde inte legitimera mig. Detta föranlede mig att kolla upp mormors och morfars grav på Kvibergs kyrkogård. Den stod på mamma och när hon gick bort skrev jag över den gravrätten på mig. Lika enkelt där.
Båda kyrkogårdarna ligger inom Göteborgs kommun.
 
Jag har inte bestämt gravplats för min mor ännu. Vill helst att hon ska ligga på en liten fin kyrkogård några hundra meter från min bostad. Den ligger mitt i ett bostadsområde som flertalet av Göteborgs begravningsplatsen gör numer. Och den är naturligtvis full. Men... det finns lediga gravar. Just pga vad som tidigare skrivits härinne, att inga nu levande släktingar gjort anspråk på gravarna. Jag har blivit visade flera gravar som ingen längre sköter om och kan välja någon av dessa. Alternativet är att begrava mamma utanför stan - dit ingen av oss har anknytning men det finns ledig gravplats.
 
Vad jag har fått höra gör man så här i Gbg på de gravar som ingen sköter om;
* en skylt sätts upp på graven och får stå där minst ett år
* man annonserar i dagspressen efter anhöriga under en viss tid  
* det ska ha gått minst 25 eller 50 (minns inte) sedan någon senast förnyade innehavet innan man gör något av ovanstående
 
Om man söker innehavare eller anhöriga på annat sätt, genom folkbokföringen eller på annan väg är jag däremot tveksam till.
 
Jag har blivit anvisad några fina gravplatser men... där finns stenar över vilka som ligger begravda där. Jag kan överta graven och stenen mot en kostnad men det bär mig emot att ta bort den information som står på stenarna. Även om det bara på en av dem står ett efternamn, N:s Familjegrav och inga förnamn eller årtal.
 
Jag ville gärna att mamma ska ha sten och ram och då måste jag ta bort någon annans namn. Nu får det nog bli så att hon får överta en gammal grav utan sten och ram. Det gäller att kompromissa med sig själv ibland.