NULL Skriv ut sidan - Att läsa gammal skrift

Anbytarforum

Titel: Att läsa gammal skrift
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2009-11-29, 00:30
Här kommer ett inlägg som kanske är väl sent i debatten.
 
Johan Sjöberg skrev onsdagen 21 februari 2001 - 15:35   (här ett utdrag)
Men eftersom jag är envis, så lånade jag en bok om gamla handstilar, och använde mig av den för att jämföra skriften på mikrokorten med boken, och den metoden visade sig fungera.
 
Olle Elm skrev torsdagen 22 februari 2001 - 10:09 (här ett utdrag)
- innan Du börjar läsa de svårlästa kyrkböckerna, försök skaffa en karta eller på annat sätt ta reda på vad gårdarna i socknen heter. Detta gör att man ofta får en idé om vad det står och på detta sätt kan använda bokstäver ur ett gårdsnamn för att jämföra med det man försöker tyda.  
 
Man kan ju också göra t.ex. så här.
Låt säga att det finns en text i en dopbok om faddrar.
Det kan ju vara knepigt att tyda innehållet, men se då inte blint på varje bokstav utan försök att sätta in dessa i sitt sammanhang. Det är ju ofta flera bokstäver som liknar varandra och då kan man ju försöka ta ord för ord. Är det något ord man inte klarar, lägg det åt sidan och försök med nästa. Till slut kanske man kommer på att detta handlar om en viss sak och vad skriver man då för att texten ska bli komplett? Sedan förekom det ju även på den tiden att man skrev fel, glömde sätta ut prickar och t.ex. i ett domboksprotokoll råkade skriva här häradet och i ett sådant fall undrar man ju vad som menas med detta. Då kan man ju fundera på vad man själv skulle skrivit, att det egentligen borde stå här i häradet och att den som skrev m.a.o. glömt i-et.
 
Mvh/Sten Magnusson