NULL Skriv ut sidan - Att läsa gammal skrift

Anbytarforum

Titel: Att läsa gammal skrift
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2001-02-22, 10:09
Har två funderingar:
1) När någon nämner att den har svårt att läsa gammal stil, funderar jag på vad som menas med gammal i sammanhanget. Kan detta gälla även kyrkoböcker från 1800-talet? Vet inte hur gammal Du är Johan Hellström, men om Du är - låt oss säga - i 20-30-årsåldern - tar Du upp en fråga som vi troligen ännu inte diskuterat i forumet, men som möjligen kan vara intressant - och då även om den inte gäller Dig. Har själv söner i 20 årsåldern, och jag har märkt att det inte är självklart för dem att läsa t ex sina farföräldrars handstil; alltså personer som var födda 1912, resp 1916 - även om just deras handstil var vårdad. Tänk om det är så att de som är yngre än 40-50 år idag, har exponerats i liten grad, även för den handstil som användes efter den s k tyska stilen, och som många av oss läser som något självklart, och som därefter ersatts av en skrivstil som mera påminner om s k textad stil.
2) Om Du med gammal stil menar det som alla nybörjare (och ofta vi andra som hållit på ett tag) har särskilt svårt med, vill jag förutom ovanstående goda råd säga något om några hemmagjorda genvägar som jag ofta använt och som passar mig.  
- innan Du börjar läsa de svårlästa kyrkböckerna, försök skaffa en karta eller på annat sätt ta reda på vad gårdarna i socknen heter. Detta gör att man ofta får en id? om vad det står och på detta sätt kan använda bokstäver ur ett gårdsnamn för att jämföra med det man försöker tyda.
- läs inte bara det Du inte kan tyda - ögna i stället runt på sidan och se om Du kan läsa något annat - så att ögonen (och hjärnan) vänjer sig vid denne skrivares sätt att föra pennan. När Du sedan vänder blicken mot det svårlästa, händer det att det plötsligt framstår mer tydligt.
 
Till sist, det här med att lära sig läsa på nytt är som att lära sig vad som helst. En del är svårare och till det området hör kanske detta. Då hjälper bara envishet och tålamod och det får i alla fall jag endast genom egen motivation. Tycker man det här är roligt så - som Johan Sjöberg skriver ovan - ordnar det sig - tja, i alla fall blir det bättre med tiden ....