NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juli, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juli, 2007
Skrivet av: Christer Öberg skrivet 1999-08-03, 13:20
Ingen dum fundering! Själv har jag senaste året intresserat mig för just bouppteckningar.
Dessa ger en väldigt bra bild över personens kvarlåtenskaper, i form av hemman, kläder, husgeråd, guld, mässing, silver, kreatur och intressant är att se vad slutvärdet på egendomen blev. Högt värde = gott ställt, lågt värde = sämre ställt (fattigt?).
 
Jag har dock märkt att det inte alltid är så lätt att hitta bouppteckningen efter en avliden person. Ibland har Bouppt. gjorts före personens död och ibland långt efter (ibland 1-2 år efter döden). Personer som varit bosatta inhyses verkar det inte ha blivit någon bouppteckning efter (i alla fall, de som jag försökt återfinna). Bouppteckningar är även en MYCKET bra källa för att söka efter barn till den avlidne/a personen, eftersom att det står vart barnen just då var bosatta. Om det var en dotter så står det även vem hon var gift med. Det kan även stå att ett barn befann sig på utrikes ort, och då bör man förstå att det nog inte lönar sig med att spåra denne person!
 
För att underlätta alla mystiska benämningar på saker och ting finns en särskild bok för bouppteckningar som innehåller 3400 ord. Se inlägg under Ordlistor.